בניית קורסים דיגיטליים – כל מה שצריך לדעת ב-2021

איך בונים קורס דיגיטלי? באילו מערכות ניתן להשתמש? איך מוכרים קורסים באינטרנט? על שיווק מוצרים דיגיטלים וכמה רעיונות להפקת קורס דיגיטלי – כל זאת ועוד בפוסט הבא.

אם תבדקו את נפח החיפוש של מילות המפתח "קורס דיגיטלי", "אתר קורסים", ואפילו ""יצירת קורס דיגיטלי" תראו שיש עליה משמעותית מאז תקופת הקורונה. הרבה אנשים רוצים ללמוד מרחוק ונראה שיותר ויותר מרצים ומורים מבינים את השינוי ומתאימים את עצמם לתקופה ולעתיד. הרבה מורים התחילו לבנות קורסים דיגיטליים בגלל המצב, אבל ברגע שהבינו שאפשר להעביר שיעור פעם אחת ולייצר הכנסות ללא הפסקה – רבים מהם המשיכו ליצור עוד המון קורסים נוספים.

לבנות קורס דיגיטלי זה לא רק למורים, יש המון אנשים עם ידע שהיו שמחים להעביר את הידע שלהם ולהרוויח כסף, אבל מאיפה בכלל מתחילים?

אז בגלל שאנחנו בונים אתרים לקורסים דיגטליים, החלטנו לכתוב לכם מאמר שמסכם את האפשרויות השונות בתחום והכלים החדישים שעומדים לרשותכם. במידה ואתם מעוניינים לבנות אתר למכירת לקורסים דיגיטליים נשמח להסביר גם בטלפון – צרו איתנו קשר.

התהליך לבניית קורס דיגיטלי

בכדי להקים את השיעורים שלכם כקורס אונליין בתשלום, צריך כמה דברים:
א. לתכן מערך שיעורים לקורס הדיגיטלי שלכם
ב. לצלם את השיעורים ולהעלות אותם ל-YouTube/Vimeo
ג. להעלות את השיעורים למערכת לניהול קורס דיגיטלי (מערכות חיצוניות או אתר משלכם)

בהמשך המאמר תוכלו למצוא גם טיפים לתכנון השיעורים, לצילום והעלאה לרשת, אבל קודם כל נרצה להתמקד במערכות לניהול קורסים דיגיטליים הקיימות בשוק.

סוגי מערכות לקורסים דיגטליים

יש לא מעט מערכות שיעזרו לכם להציע קורסים אונליין בתשלום לתלמידים שלכם. ננסה לפרט כאן מהן האפשרויות הנפוצות בתחום ומה ההבדל בין שימוש במערכות חיצוניות לבין בניית אתר קורסים אישי משלכם. בין אם יש לכם כבר מערך שיעור מצולם או שאתם רק חושבים על איך לבנות קורס דיגיטלי, חשוב להבין מהם המערכות הקיימות בשוק ואיזו מהן היא המתאימה ביותר עבורכם.

ניתן להשתמש במערכות חיצוניות לקורסים דיגיטליים או לבנות אתר עצמאי משלכם ולהטמיע בו מערכות ניהול לקורסים דיגיטליים. הבנה של המערכות השונות לניהול קורסים דיגיטליים לפני קבלת ההחלטה, יכולה לחסוך לכם הרבה כסף/זמן בעתיד. ננסה להסביר את המשמעות בכל אחד מהמקרים:

אתרים חיצוניים למכירת קורסים דיגטליים

Udemy למשל, מאפשרת לכם להעלות את הקורס אונליין ולהציע אותו למכירה באתר שלהם. יש באתר של יודמי מליוני גולשים שיכולים להחשף לקורסים השונים, אבל צריך לקחת בחשבון שהשליטה לא תמיד בידיים שלכם. אתם מקבלים אחוז מסויים מהמכירה ואת ההפרש מרוויחה יודמי. הרווח שתוכלו לעשות נע בין כמה עשרות דולרים למכירה ותלוי במקור ההגעה של הגולש (הגיע דרככם או דרך האתר של יודמי). העניין הוא שהתמחור עלול להשתנות בהתאם להחלטות של יודמי.

במהלך השנים האחרונות התמחור נקבע על ידי האתר והשתנה מספר פעמים, מה שהביא לבעית תמחור אצל המורים. גם אם מודל התמלוגים של יודמי מתאים לכם כרגע, חשוב לדעת שכשאתם משתמשים באתר חיצוני שכזה למכירת קורסים, השליטה לא בידיים שלכם. עם זאת, עלויות ההקמה נמוכות יותר כי צריך רק לצלם את השיעורים ולהעלות לאתר שלהם ומבלי להקים אתר בעצמכם.

Schooler של רב מסר – עוד אפשרות לבניית קורס דיגיטלי ללא צורך באתר – המערכת של סקולר מאפשרת לכם למכור את הקורסים שלכם על הממשק שלהם בעברית. הממשק ניתן לשימוש אם משלמים על מערכת הדיוור של רב מסר (החל מ-95 ש"ח לחודש תלוי בחבילות הפרסום). נכון להיום המערכת של רב מסר מוצעת רק בעברית ומתאימה למי שרוצה להתחיל למכור קורסים רק בישראל ומבלי להשקיע על בנייה של אתר עצמאי.

בניית אתר אישי לקורסים דיגיטליים

אם אתם מבינים את המשמעות של נכס דיגיטלי משלכם ומאמינים בעצמכם לטווח הארוך, אנחנו מציעים לבנות אתר מקצועי בתפירה אישית לכם ולתלמידים שלכם. זו השקעה לא קטנה, אז למה בעצם להשקיע באתר מכירות לקורסים? הנה כמה סיבות שחשוב שתכירו:

  1. הקמת אתר באופן אישי לא תגביל אתכם בפיצ'רים כאלו או אחרים שנמצאים כברירת מחדל במערכות חיצוניות. האתר הוא בידיים שלכם וניתן לשינוי ושדרוג על פי דרישתכם.
  2. התממשקויות למגוון עצום של מערכות כמו חברות שונות לסליקת אשראי, חשבוניות אוטומטיות, צ'ט באתר ועוד.
  3. עיצוב ייחודי – לא משתמשים בתבנית עיצוב מוכנה מראש אלא בהתאמה אישית – כולל מיתוג, שפה גרפית, צבעים ופונטים שיעשו את ההבדל ביניכם ובין המתחרים שלכם.
  4. התאמה מלאה לצרכים של המרצה וקהל היעד – בניית אתר שעונה על דרישות התלמידים. שליטה מלאה בדרישות כגון הנפקת תעודות גמר, שאלונים ומבחנים מורכבים.
  5. ההשקעה של הזמן והמוניטין היא בדומיין שלכם = הנכס הדיגיטלי שלכם (ולא באתר של מישהו אחר).
  6. אין אפשרות לגולשים לזלוג לקורסים אחרים, כמו במאגר של יודמי למשל (הגולש לא יכול לברוח לקורס אחר, הוא נמצא רק באתר שלכם).
  7. אפשרות בלתי מוגבלת לקורסים ומרצים – בניית אתר משלכם תאפשר לכם להוסיף קורסים בעתיד תחת אותה קורת גג, ליצור תכנית מנויים מבוססת קורסים ואפילו להעלות קורסים של מורים אחרים בהמשך הדרך, רק אם תרצו.

אז כמובן שיש יתרונות וחסרונות בכל אחת מהאפשרויות. אנחנו מאמינים שאם אתם משקיעים את הזמן שלכם ובונים עסק דיגיטלי, כדאי לחשוב על העתיד ולהשאיר את השליטה ואפשרויות השדרוג בידיים שלכם. אם אתם מוגבלים בתקציב/ לא בטוחים במודל שלכם כרגע, שווה אולי לחשוב על פתרונות צד ג'.

הנה דוגמה לאתר שאנחנו בנינו ליגאל המורה למתמטיקה

אתר וורדפרס למכירת קורסים דיגיטליים. נבנה לאחר מחקר שוק וקהל יעד, יצירת לוגו ושפה גרפית בהתאמה לדרישות הלקוח. אפשרות מנויים ותשלום לפי חודש, אזור אישי לכל סטודנט עם הצגת קצב ההתקדמות, אפשרות לצפייה בשיעור ראשון ללא תשלום ועוד.

מוזמנים ללחוץ על התמונה כדי לעבור לאתר של יגאל


מערכות לקורסים דיגיטליים לבעלי אתרים

אז סיקרנו מערכות לקורסים דיגטליים באתרים חיצוניים, אבל עם אילו מערכות נרצה לעבוד כשאנחנו בונים אתר משלנו? באופן עקרוני יש לא מעט מערכות לבניית אתרים. אנחנו עובדים עם המערכת הכי נפוצה בעולם – וורדפרס, אז נרצה לספר בקצרה על תוספי הלמידה של וורדפרס לקורסים דיגיטליים (Learning Management System LMS):

LearnDash – לרנדש היא המערכת האהובה עלינו לבניית אתרי קורסים דיגיטליים. תוסף למידה עם המון אפשרויות, ממשק נוח גם בעברית (וגם באנגלית כמובן), עיצוב גמיש ומודרני, התממשקות למגוון רחב של תוספים, סטטיסטיקות ומעקב אחר התלמידים ותהליכי הלמידה, קבוצות מנויים נפרדות ועוד ועוד 159$ עם עדכונים לשנה.

LearnPress – עוד תוסף ניהול למידה לוורדפרס – חינמי ולא מציע את כל האפשרויות של לרנדש. ישנה אפשרות לשלם עבור תוספות פרימיום הכוללות תמיכה והתממשקות ל-WooCommerce.

LifterLMS – תוסף לניהול למידה לוורדפרס מתחרה של לרנפרס מתממשק לתוספים שונים, אבל קצת יקר יותר (299$ לשנה). ניתן לרכוש תקופת נסיון של 30 יום בעלות של 1$

קורס וידאו ביוטיוב או וימאו?

ערוץ ביוטיוב זה מצוין, אבל האם אני רוצה שהסרטונים שלי יהיו חופשיים לצפייה?
YouTube מאפשרת לנו לפתוח ערוץ בחינם ולהעלות אליו את סרטוני הוידאו שלנו. ניתן לפרסם את הסרטונים ביוטיוב בשתי אפשרויות: 1. פתוח לצפייה חופשית 2. ניתן לצפייה רק למי שיש את הקישור הספציפי של הסרטון.

אז אם אתם מעוניינים להעלות את השיעורים שלכם ליוטיוב, קחו בחשבון שיהיה ניתן לצפות בסרטונים גם מבלי לשלם (אם מישהו ישיג את הקישור הספציפי). לעומת זאת, אם אתם רוצים לבנות אתר קורסים בתשלום ולתת גישת צפייה רק לגולשים ששילמו – Vimeo יכולה להיות עדיפה בשבילכם.

Vimeo הוא אתר וידאו בדומה ליוטיוב, אבל מציע פתרון מעולה לאתרי קורסים בתשלום. השירות אמנם כרוך בתשלום חודשי קבוע ((החל מ-28 ש"ח לחודש) אבל מי שעבד קשה ורוצה שהסרטונים שלו ישארו רק אצל הגולשים ששילמו על מנוי, יעדיף להשתמש ב-Vimeo.

עם זאת, ביוטיוב יש כמות גולשים עצומה ויש יותר סיכוי שיגיעו צופים אל הסרטונים שלכם (אלו הפתוחים לצפייה). אז אם אתם רוצים להגדיל את החשיפה ולדאוג לשיווק שלכם – מומלץ להעלות כמה סרטונים בודדים גם ליוטיוב ולהוסיף בתחתית קישור אל האתר שלכם – מה שיכול להגדיל את כמות הכניסות והמנויים באתר.

מיקרו-למידה – סרטונים קצרים או ארוכים?

כמעט כולנו היום מול המסכים מפוצצים בגירויים ורמת הקשב שלנו הולכת ופוחתת עם השנים. אם פעם יכלנו לשבת 4 שעות ולהקשיב להרצאות ארוכות היום זה כבר הפך להיות כמעט בלתי אפשרי (גם לילדים וגם למבוגרים). כולנו רוצים לשמוע את השורה התחתונה כבר בשורה הראשונה וכמעט לכולנו אין זמן או סבלנות. אז מה עושים? שיעורים קצרים. מיקרו-לרנינג.

מיקרו-למידה – Microlearning – פירוק נושא מורכב ליחידות לימוד קטנות ומהירות. יחידות מידע קצרות וממוקדות יאפשרו לנו ללמוד מהר יותר, בצורה ממוקדת יותר ואפילו מכל מכשיר ובכל מקום.
אז איך עושים את זה? במקום שיעור אחד של 45 דקות למשל, נרצה לבנות 10 שיעורים של 4.5 דקות. לכל שיעור קצר ניתן כותרת, כך התלמיד יוכל להתמקד בשיעורים הרלוונטיים עבורו ואפילו לדלג על הנושאים שהוא כבר מכיר/פחות רלוונטיים עבורו.

לא כל כך פשוט? לגמרי. מארק טווין טען שלכתוב מכתב קצר, לוקח יותר זמן מאשר לכתוב מכתב ארוך. קשה מאוד לצמצם את התוכן ולהיות ממוקדים, אבל בסופו של דבר זו השיטה הטובה ביותר לבניית קורסים דיגיטליים.

שיטת הלימוד של המאה ה-21 תאפשר לכם לתת ערך גדול יותר לתלמידים שלכם, מה שיכול להגדיל את המוניטין שלכם ברשת וכמובן את כמות הרכישות.

רעיונות לבניית קורס דיגיטלי

כפי שאמרנו, לבנות קורס דיגיטלי זה לא רק למורים ומרצים. יש לא מעט מומחים בתחומים שונים שהיו שמחים להעביר את הידע שלהם ולהרוויח כסף בצורה אוטומטית. יצירת קורס דיגיטלי יכולה להיות במגוון עצום של תחומים – החל מבניית אתרים, סייבר, תוכנה, תיקון פלאפונים, גרפיקה, שיווק דיגיטלי, תכשיטים ואומנות, צילום, וידאו, עיצוב פנים, תזונה, ספורט, מדיטציה וכמובן כל קורס לימודי כמו מתמטיקה, אנגלית, ספרדית וכד'.

כעיקרון אין גבול למה שאפשר ללמוד וללמד. אם אתם מומחים בתחום מסוים והבנתם שאתם באמת יכולים להציע ערך, כדאי לבחון – האם יש מספיק אנשים שיהיו מוכנים לשלם בשביל התוכן שלך? אם נראה לך שכן, כדאי לחשוב על הפקת קורס דיגיטלי.

הפקת קורס דיגיטלי

כבר כתבנו מאמר על איך ליצור סרטון וידאו, אבל נרצה להוסיף גם כאן כמה דגשים. אפשר להשקיע ולשכור אולפן מקצועי ואפשר גם בבית – הכל תלוי בתקציב ובמיתוג שאתם רוצים ליצור לעצמכם. אם החלטתם שאתם מצלמים את הקורס בבית, חשוב כדאי לדאוג לכמה דברים:

  1. מצלמה איכותית – אז נכון, לא לכולם יש מצלמה מקצועית, אבל גם האייפון שלכם יכול להציע תמונה איכותית מאוד. חשוב לבדוק את איכות המצלמה ולבצע כמה דקות של ניסיון והעלאה כדי לבחון את איכות הסרטון.
  2. תאורה טובה – ניתן לרכוש היום נורות לד מצוינות לצילומי וידאו. תאורה טובה יכולה לשפר את הנראות שלכם בצורה משמעותית.
  3. מיקרופון – חשוב מאוד להשתמש במיקרופון כדי שאיכות הסאונד תהיה טובה ויבינו את כל מה שאתם אומרים. אם אתם משתמשים באייפון, אנחנו גילינו שה-Airpods גם עושים את העבודה בצורה נפלאה.

הפקת קורס דיגיטלי זה לא כמו הפקה של סרט או פרסומת ולא בהכרח מצריכה השקעה גבוהה, אבל אם אתם הולכים להשקיע את הזמן שלכם ביצירת קורס דיגיטלי ובמיוחד רוצים למכור אותו אח"כ, חשוב לדאוג לדברים הבסיסיים מעלה כדי שהלקוחות שלכם יהיו מרוצים ואפילו ירכשו קורסים נוספים.

שיווק מוצרים דיגיטליים

אז האתר שלכם מוכן? כל הקורסים מוקלטים ואתם רוצים לשווק את הקורס הדיגיטלי שיצרתם? אז כמו שכבר רשמנו, להעלות כמה סרטונים ליוטיוב (את הטובים שלכם) ולהוסיף קישור אל האתר זה יכול להיות מעולה. בנוסף, ניתן לחפש את קהל היעד שלכם בקבוצות פייסבוק /פורומים שונים – להתחיל להיות פעילים, לתת מענה עם ערך אמתי לגולשים וכמובן להוסיף קישור אל האתר שלכם.

אפשרות נוספת לשיווק מוצרים דיגיטליים היא גוגל ויטיוב. אם יש לכם כבר תנועה או שיש לכם תקציב פרסום, אנחנו ממליצים על שילוב של פרסום ברשתות החברתיות ובגוגל (לדוגמא בחיפוש מילות מפתח כמו "קורס דיגיטלי במתמטיקה" ולקהל היעד שלכם) אבל מה עובד לנו הכי טוב? רימרקטינג.

מה זה אומר רימרקטינג? אנחנו מטמיעים קוד באתר שכל גולש שנכנס ולא ביצע רכישה יראה את הפרסומות שלנו שוב ושוב (ביטיוב, בגוגל או ברשתות החברתיות) למשך זמן מסוים. לדוגמה, גולש נתקל בפוסט שלכם בפייסבוק והגיע לאתר. היה באתר 5 דקות, ביקר ב-10 עמודים ויצא – זה גולש שיכול להיות מאוד רלוונטי ואם נפרסם לו שוב ושוב יש סיכוי שהוא ישלם. כלומר הסיכוי שהוא ירכוש מנוי באתר גדול מאשר לחפש גולש חדש שעדיין לא מכיר אותנו. השירות רימרקטינג מוצע רק לאתרים שיש בהם תנועה של למעלה מ-2,000 גולשים בחודש. ויכול להיות מאוד יעיל במקביל לפרסום הממומן.

לסיכום – לבנות קורס דיגיטלי

אז דיברנו על בניית קורס דיגיטלי באמצעות המערכות השונות, על איך לתכנן את מערך השיעורים בצורה שתתאים לעידן הדיגיטלי, על איך להפיק קורס דיגיטלי ולאן להעלות את הסרטונים, על שיווק של קורסים דיגיטליים ועל האפשרות לבנות אתר שייצג אתכם וייצר לכם הכנסות באופן קבוע. ההתמחות שלנו היא בבניית אתרים ואנחנו מאמינים שכל בעל מקצוע חייב אתר שיכבד את עצמו וייתן מענה ללקוחות שלו. נשמח לעזור גם לכם ולבנות לכם אתר לימודי, שיוכל להניב לכם תשואה באופן קבוע.

כתיבת תגובה

נשמח לעזור

השאירו פרטים בטופס הבא

ונחזור אליכם בהקדם האפשרי