כל מה שצריך לדעת לפני הקמה של חנות אינטרנטית

כמה זה עולה? מה האפשרויות השונות? מה עדיף לי כרגע? וממה צריך להיזהר לפני חתימה על חוזה להקמת חנות וירטואלית?

במאמר הבא תוכלו לקרוא את כל מה שצריך לדעת לפני הקמה של חנות וירטואלית ברשת.

אם אין לכם זמן לקרוא ואתם רוצים לדבר עם יועץ מקצועי צרו קשר 072-372-6000

אם יצא לכם לבחון איך לבנות חנות באינטרנט ועשיתם כבר סקר שוק, סביר להניח שהבנתם שיש המון אפשרויות. יש פלטפורמות שמאפשרות לכם לבנות אתר מכירות בתשלום חודשי קבוע, יש שמאפשרות לבנות אתר מכירות בעצמכם, יש מתכנתים שמציעים חנות אינטרנטית בקוד סגור/פתוח ולא תמיד ברור ללקוח איזו דרך עדיפה בשבילו. אז החלטנו לעשות לכם קצת סדר בבלאגן.

הקמת חנות וירטואלית – כל האפשרויות:

כפי שאמרנו, קיימות היום אופציות רבות להקמת חנויות וירטואליות. ראשית יש כמה שאלות שעלינו לשאול את עצמנו: האם אנחנו מחפשים חנות אינטרנטית לעסק לטווח הארוך? או שמא זהו פיילוט ואנחנו רוצים לבנות חנות באינטרנט רק לבדיקת היתכנות? כמה מוצרים יהיו בחנות? מה יהיו מקורות התנועה לאתר ומי הקהל? האם יש צורך בשפות נוספות? האם יש צורך בקישור למערכות לוגיסטיקה ו/או ניהול מלאי? מה גודל התקציב אותו אנחנו מוכנים להשקיע?

נכון, יש פה המון שאלות, אבל הן יעזרו לכם כדי להבין מה אתם באמת צריכים. כך תוכלו לדעת להשוות בין הצעות מחיר ולקבל את ההחלטה הטובה ביותר. לנוחיותכם, ניסחנו שאלון לבניית חנויות וירטואליות שיש בו הרבה יותר שאלות, אבל יוכל לעזור לכם להבין מה האופציות שלכם לבניית החנות.

כדי להבין מהן האפשרויות העומדות בפניכם, קודם כל חשוב להבין מושג מרכזי בעולם של בניית אתרים – קוד פתוח לעומת קוד סגור.

הקמת חנות מכירות בקוד פתוח לעומת קוד סגור

כשאומרים קוד פתוח מתכוונים לשימוש במערכות שהקוד שלהם פתוח לעולם וניתנות להורדה והתקנה ללא תשלום. וורדפרס היא דוגמה למערכת קוד פתוח מאוד נפוצה (למעלה מ-20% מהאתרים בעולם נבנו בוורדפרס). בגלל שהמערכת כל כך נפוצה, אם נרצה להוסיף תבניות עיצוב/תוספים לאתר, נוכל להוריד אותם (בחינם או בתשלום) ולא נהיה חייבים לכתוב את הקוד שלהן מאפס.

לעומת זאת, יש חברות שבנו מערכות סגורות לבניית אתרים והם נותנות לכם להשתמש בשירותים שלהם בתשלום חודשי. אם תשאלו בונה אתרים מה עדיף בשבילכם, אתם תשמעו מגוון רחב של דעות. לכל אחד יש יתרונות וחסרונות. הכל תלוי מי אתם ומה הדרישות שלכם. נרצה להסביר על האפשרויות השונות.

הקמת חנות אינטרנטית בפלטפורמות קוד סגור בתשלום חודשי קבוע

כשאומרים בניית אתרים ב"קוד סגור" מתכוונים לרוב לקוד ייחודי, שפותח על ידי חברה מסחרית עם הגנה משפטית של זכויות יוצרים. כלומר, אין אפשרות לשנות את הקוד והוא אינו משותף עם מתכנתים אחרים בעולם. לעומת זאת, קוד פתוח אומר שגרסת המקור חופשית לשימוש וכל אחד יכול לקחת חלק בפיתוח ולתרום לשיפור של המערכת.

היתרון בקוד סגור, הוא האפשרות להשתמש במערכת טובה ומתוחכמת (לרוב) עם עלויות הקמה מזעריות באופן יחסי לתמורה. ברוב המקרים תהיה גם אפשרות לבניית חנות "עשה זאת בעצמך" ושימוש בתבניות עיצוב קיימות.

אם החלטתם ללכת על קוד סגור, חשוב לבחון כמה דברים:

  • האם יש פרסומות באתר? אם כן כמה יעלה להסיר אותן?
  • האם הדומיין שלך או שהבנייה נעשית על "סאב דומיין"?
  • האם כל המידע של המוצרים והתוכן באתר ניתן ליצוא?
  • מהן עלויות האחזקה השוטפות?
  • האם יש עלויות נוספות לעיצוב גרפי?
  • האם קל לקדם בגוגל את האתר הנ"ל בצורה אורגנית?
  • האם האתר המכירתי מותאם לסמארטפונים?
  • האם תהליך הרכישה פשוט ונוח לגולש לאחר שכבר החליט לבצע רכישה? אם לא האם תהיה לכם האפשרות לשנות אותו?
  • האם יש אפשרויות לשינויים ותוספות ואם כן באיזו עלות?
  • האם יש אפשרות הטמעה של Google Tag Manager (איתו נוכל להטמיע קודים נוספים של המרות/שיווק מחדש של גוגל ופייסבוק למשל)? האם קיימת אפשרות ייצוא של קטלוג מוצרים לצורך מודעות דינאמיות?
  • מה לגבי אפשרויות סליקה? ומה עם Paypal?
  • האם הסליקה מתבצעת בתוך האתר עצמו? או אצל פלטפורמת הסליקה ואז בחזרה לאתר?
  • האם ניתן לבנות דף תודה (בו נוכל להגדיר המרות לאחר רכישה)?
  • האם ניתן להטמיע מודל איקומרס של גוגל אנאליטיקס? (יעזור לניתוח מכירות בהמשך הדרך)
  • מה לגבי התממשקות למערכות נוספות (חשבוניות, ניהול לקוחות וכד')? האם יש אפשרות להוספת קוד חיצוני?

אפשרות נוספת, היא להיעזר במתכנתים שבונים חנות וירטואלית מאפס (שזה גם כמו קוד סגור), אך עלויות ההקמה לרוב יהיו גבוהות יותר וכל שינוי באתר יהיה כרוך בעלויות גבוהות באופן יחסי. במידה ואתם בונים אתר מורכב וייחודי כמו יד 2/זאפ למשל, שווה לחשוב על זה. אם אתם לא חברה גדולה, אז סביר להניח שמה שיש בשוק יספק אתכם – לפחות עד שתהיו חברת ענק.

הקמת חנות וירטואלית בקוד פתוח

במידה ואתם מחפשים אתר יציב בקוד פתוח, שיישאר בידיים שלכם ולא תהיו מוגבלים לחברה ספציפית או מתכנת אתרים כזה או אחר, כדאי לכם לחשוב על חנות מכירות בקוד פתוח – זו הבחירה המומלצת שלנו ברוב המקרים. אלו השמות למערכות הפתוחות הגדולות בשוק:

  • WooCommerce של WordPress
  • Opencart
  • Magento
  • Prestashop

גם כאן לכל מערכת יש את היתרונות והחסרונות שלה, אבל המשותף לכולן זה שאתם לא מתחייבים לשום חברה- המערכת בידיים שלכם ואתם לא מוגבלים בשום צורה לחברה זו או אחרת (כמובן גם לא אלינו). אנחנו מאמינים שאם תקבלו שירות טוב תרצו להישאר איתנו ולא בגלל שהתחייבתם ואין לכם ברירה אחרת.

אז מה השורה התחתונה?

יש פה לא מעט שאלות, אבל אפשר לרכז אותן לשאלה אחת מרכזית וחשובה – האם אתם רואים את החנות שלכם באינטרנט לטווח הארוך? או שאתם רק רוצים לבדוק היתכנות כרגע? (הרי אם תצליחו, אתם כנראה תשקיעו בהמשך באתר מקצועי בקוד פתוח שלא יגביל אתכם..)

אם אתם מתכננים למכור בחנות הוירטואלית שלכם במחזורים גדולים, עלות הקמה היא בדיחה לעומת הכסף שתוכלו לחסוך עם מערכות קוד פתוח עם אפשרויות לניתוח נתונים, תהליך רכישה קצר ויעיל ואפשרות להתממשקות למערכות חיצוניות (שלא בהכרח יהיו בפלטפורמות הסגורות).

אנחנו לא אוהבים להיות מוגבלים באפשרויות הפיתוח ולא להיות מוגבלים על ידי חברת פיתוח כזו או אחרת ולכן תמיד ממליצים על מערכות קוד פתוח. אם אתם עדיין לא סגורים ותרצו להתייעץ איתנו אתם מוזמנים ליצור קשר.

רוצים לשמוע עוד על האפשרויות שאנחנו מציעים? חייגו עוד היום 072-372-6000

שימו לב: בהמשך המאמר תוכלו להבין מה עוד חשוב בתהליך ההקמה. נושאים חשובים כמו דומיין, סליקה, תמחור, אבטחה, שילוח, תקנון, תפעול ועוד.

אז אם למרות הכל כן החלטתם ללכת על קוד סגור, אנחנו אוהבים לעבוד עם שופיפיי. כבר יצא לנו לבנות ולעצב חנויות שופיפיי וזו גם אפשרות שעומדת על הפרק.

Shopify

פלטפורמת הקמה של חנויות אינטרנטיות למכירה בקוד סגור וגם אפשרות של "עשה זאת בעצמך". יש המון תוספים לשופייפיי והעלות מתחילה מ-29$ לחודש. יתרון משמעותי בעבודה עם Shopify זה שאפשר להתממשק להמון מערכות בקלות ולבנות חנות די מהר ללא עלויות גבוהות של הקמה.

חסרון משמעותי הוא הקושי בעבודה בעברית ובמיוחד העלות הגבוהה של המערכת והתוספים באופן יחסי (יש לנו לקוחות שמשלמים יותר מ-300$ בחודש) והמערכת גובה אחוז-שניים נוספים מהמחזור על הסליקה באתר.

קבלו 14 ימי נסיון ללא תשלום בקישור כאן

מה עוד צריך לדעת לפני הקמה של חנות אינטרנטית?

דומיין – כדאי לרכוש דומיין (בעברית: שם מתחם) שאינו מסובך וכזה שגם יהיה קצר, קליט וזכיר. חשוב שהוא יהיה ברור ונוח לקריאה עבור הגולש. מומלץ שלא להתשמש באותיות כמו M, N, T, P וכד' כדי שנוכל להכווין את הגולשים לאתר בטלפון (ולא לומר N כמו נענע, P כמו פינגיווין וכד'). שם דומיין קצר יכול לעזור גם בקידום האורגני של האתר בגוגל. כמו כן, רצוי שהוא יהיה מורכב משם העסק\המותג שלכם או לפחות יכיל אותו בתוכו.

הפניות Redirect – דבר נוסף שחשוב לדעת הוא שצריך ליצור הפניות 301 מהעמודים באתר הישן לאלו שבאתר החדש. כך הוא לא ייפגע מבחינת הקידום האורגני, וגולשים יוכלו להגיע ליעד שלהם ולא לעמודי שגיאה 404.

אבטחת אתר – גוגל הודיעה באופן רשמי שהחל מינואר 2017 היא תחל באכיפת המעבר לפרוטוקול מאובטח הנקרא HTTPS. הדבר תקף לכל אתרי הE-commerce ולכל האתרים המאפשרים הרשמה, מילוי פרטים או כל סוג של קבלת טפסים הנשלחים ממחשבים אחרים. אתם מוזמנים לקרוא מידע נוסף בפוסט בבלוג שלנו – אבטחת אתרים

תמחור – אז בניתם חנות באינטרנט והעלתם את המוצרים שלכם לאתר. עכשיו אתם מתלבטים האם להציג את המחירים בחנות עם משלוח או בלעדיו? הרי מחיר כולל משלוח עלול להיראות גבוה מדי לעומת המתחרים. ואילו מחיר ללא משלוח עלול לאכזב את הגולשים (בעת הרכישה הם יראו שהתווסף מחיר המשלוח על הסכום שרצו לשלם). הקפידו להחליט על עניין הצגת התמחור טרם העלאת האתר לאוויר.

תפעול האתר ותמיכה

כדי שיהיה תוכן באתר – מישהו צריך לדאוג לתפעל ולנהל אותו, כולל לדאוג שהוא יישאר מעודכן ושיעלו אליו מוצרים ותכנים.
ומה עם ניהול שוטף של מענה ללקוחות, תפעול הזמנות ושליחתן אל היעד?
שימו לב שרוב מחירי החנויות הוירטואליות אינם כוללים בתוכם שירות של הזנת המוצרים או התכנים לאתר, ובטח לא טיפול שוטף בהזמנות ולקוחות. הטיפ שלנו הוא שאם כן סגרתם זאת עם חברת בניית האתרים שלכם – תדאגו שזה יהיה מתועד בחוזה.

החלטתם להעלות את המוצרים ולנהל את האתר באופן עצמאי? תדאגו שהאתר שלכם יכלול מערכת ניהול תוכן שיהיה לכם נוח להתנהל אתה, ושריינו לעצמכם לוח זמנים מתאים וראלי לביצוע פעולות.

סליקה וחשבוניות

כדי לחסוך מכם זמן ובעיות בהמשך, עליכם לחשוב מראש כיצד אתם מעוניינים לחייב את הלקוחות שלכם. האם יש לכם כבר מסלקה וחשבון ספק שתרצו לעבוד אתו? האם יש צורך בחברת סליקה נוספת? חיבור לPayPal? כיצד אתם מתכוונים להנפיק חשבוניות רכישה עבור הלקוחות?

ההמלצה הרווחת היא כמובן לאפשר לגולשים להשתמש בכמה מהאפשרויות, כדי לאפשר לכל גולש את שיטת התשלום המתאימה עבורו. בכל הנוגע להפקת חשבוניות עדיף להשתמש במערכת אוטומטית, אשר תחסוך מכם זמן יקר – אבל רק לאחר שבאמת הצלחתם לייצר הכנסות (ולא כשיש לכם 2 עסקאות קטנות ביום).

לנוחיותכם, הנה כמה קישורים לחברות סליקה בישראל שאנחנו אוהבים לעבוד איתן מקס עסקים (ללא עלות הקמה) ,PayMe, Pelecard

סליקה מאובטחת של כרטיסי אשראי – כדי לסלוק כרטיסי אשראי בצורה מאובטחת, עליכם לעמוד בתקן PCI  לפיו סליקת האשראי באתר שלכם צריכה להיות מוגנת ומאובטחת. גם על זה כתבנו פוסט בהרחבה – אבטחת חנויות וירטואליות

שילוח

עליכם להחליט לאילו יעדים אתם מתכוונים לאפשר את שליחת המוצרים? רק לאזורים מסוימים בארץ או לכל רחבי המדינה? האם יהיו משלוחים לחו"ל? (במידה וכן צריך לאפשר גם הצגה של המחיר במטבעות נוספים). נסו להגדיר מראש את גבולות יעדי השילוח שאתם יכולים לעמוד בהם, והחליטו על הדרכים והשיטות שתבצעו זאת.

האם תהיה ללקוח אפשרות של איסוף עצמי? ואיך אתם מתכוונים לשלוח את המוצרים? באמצעות דואר ישראל, חברת משלוחים (יש לא מעט פתרונות מעולים ומאפשרים התקנה של תוספים (כמו השירות של צ'יטה או Boxit). חשוב להבין האם החברה מספקת שירות בכל אזור החלוקה שלכם? מהם תנאי המשלוח והאם זה תואם את הדרישות שלכם? והכי חשוב מה העלויות?

אחרי שהחלטתם מהן שיטות העבודה שלכם, תוכלו לתמחר את עלויות השילוח באתר בצורה שתהיה מדויקת ותעמוד בגבולות היכולת שלכם. ההמלצה שלנו היא להגדיר משלוח חינם (אם מתאפשר), או לפחות לתת מספר אפשרויות שילוח במחירים שונים – כך שכל אחד יוכל למצוא את מה שמתאים לו (דואר רשום או משלוח אקספרס, שיכול להיות יקר יותר, וכדומה).

ייצור בסיס נתונים של לקוחות

אחד הנכסים החשובים ביותר שעסק יכול ליצור לעצמו הוא מאגר לקוחות.
ללקוחות אלו ניתן לפנות באמצעים שונים (דוא"ל, SMS, דואר, רימרקטינג – פרסום חוזר ועוד) ואולי אפילו להציע להם הצעות שוות כמו קופונים או מבצעים בהתאם לאופי הרכישה שלהם.

עלות הפרסום ללקוח חדש לרוב תהיה גבוהה יותר מעלות הפרסום ללקוח קיים ולכן חשוב מאוד להשתמש באמצעים אלו כדי להגדיל את יעילות הפרסום. הרי גולשים שרכשו מכם בעבר – סביר מאוד להניח שיירצו לרכוש שוב (בתנאי שהיו מרוצים כמובן). כמו כן, אותם לקוחות יוכלו לתת לכם פידבקים ברשתות בהן אתם פועלים (זה יכול להיות המלצות באתר או ביקורות חיוביות בפייסבוק וכדומה).

תמונות איכותיות של המוצרים

כדי שתצוגת המוצרים באתר שלכם תהיה גם מרשימה וגם יעילה – חשוב שתידאגו לתמונות באיכות גבוהה. אין לכם כאלו תמונות? כדאי שתשקיעו בצלם מקצועי לצילום המוצרים, שכן חשוב במיוחד שתצוגת המוצרים באתר שלכם תהיה מגוונת ואיכותית.

יש לזכור שברוב המקרים סביר להניח שהגולשים לא ראו את המוצרים שלכם במציאות. לכן התמונות שלכם צריכות להיות ברורות, מצולמות מכל הזוויות (מומלץ על רקע לבן עם תאורה טובה), וכאלו המציגות את חזות המוצרים והיתרונות הבולטים שלהם.

תקנון

למרות ששיש חשיבות גדולה מבחינה משפטית (ואפילו מבחינת גוגל), כל עניין התקנון הוא נושא חשוב שרבים מבעלי העסקים מזניחים אותו ולא שמים עליו דגש. השקיעו בכתיבת תקנון מסודר לאתר כדי להימנע ממקרים לא נעימים מול הלקוחות היקרים שלכם וכמובן כדי להגן אליכם משפטית.

כדי להגן עליכם ככל האפשר, רצוי לכתוב תקנון ע"י עו"ד המתמחה בדיני אינטרנט. אם החלטתם שלא להשקיע ולהיעזר בעו"ד, אפשר לחפש בגוגל "תקנון אתר מכירות לדוגמא" ולנסח אותו במילים שלכם. לנוחיותכם הנה כמה דוגמאות לנקודות חשובות שכדאי מאוד להתייחס אליהן בתקנון:

  • מדיניות משלוחים – מהו טווח-זמני אספקת המוצרים שאתם מתחייבים לו?
  • ביטולי עסקאות – מהי מדיניות השירות שלכם? מתי ניתן לבטל עסקה ובאילו תנאים?
  • אחריות בית העסק – נושא לקיחת האחריות מצד מנהלי האתר על התוכן המופיע בו, על השימוש באתר ועל האחריות עבור המוצרים שנמכרים בו.
  • הגבלת פרטיות –  ציינו את מדיניות שמירת הפרטיות של לקוחות וגולשי האתר.
  • הגבלת גיל – אם קיימת הגבלת גיל לצפייה בתכני האתר, ציינו אותה בתקנון.
  • תקן  PCI-DSS- ציינו את תקני האבטחה הקיימים לאתר ולאמצעי הסליקה בו.

אז נכון, יש פה המון אינפורמציה שיכולה לעשות לכם המון כאב ראש, אבל אם לא תבינו את הדברים לפני הקמה של אתר מכירות, הכאב ראש עלול להיות הרבה יותר גדול בהמשך הדרך.

**אם החלטתם שאתם רוצים חנות אינטרנטית מקצועית וזקוקים לייעוץ והקמה אנחנו כאן בשבילכם!**

לייעוץ ראשוני ללא תשלום חייגו עוד היום 072-372-6000